Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zewnętrzny filtr oleju w Dnieprze domowym sposobem
#1
Wszyscy wiedzą, jak słabo wydajny filtr oleju ma silnik Dniepra. Zakup fabrycznego zestawu na zewnętrzny filtr za kwotę około 900zł wg uważam za rozwiązanie mało racjonalne, zwłaszcza, że zestaw ten wg mnie będzie dużo bardziej czuły na zużycie przedniej podpory niż oryginalne rozwiązanie. Okazuje się, ze można bardzo łatwo przerobić:

1 – naciąłem w przedniej podporze kanał olejowy prowadzący olej z pompy do przedniego czopa wału korbowego i podjechałem z podporą i blokiem do znajomego spawacza aluminium. Poprosiłem o zaspawanie naciętego kanału, oraz zaspawanie jednej części podpory i bloku. Na foto poniżej miejsca spawów (czerwona strzałka nacięty i zaspawany kanał, niebieskie strzałki zaspawane części podpory i bloku)
[Obrazek: 958fot_tn._1_tn.jpg] [Obrazek: 801fot_tn._2_tn.jpg]
2 – wróciłem do domu, założyłem chwilowo przednią podporę i nawierciłem wiertłem Ø 6,5mm nowy kanał olejowy w podporze
[Obrazek: 643fot_tn._3_tn.jpg]
I w bloku, z czego sam początek kanału w bloku rozwierciłem i nagwintowałem gwintem M14x1,5.
Następnie rozwierciłem wiertłem Ø 6,5mm kanał idący od przedniego czopa wału do czujnika oleju. Samo gniazdo czujnika zostało nagwintowane gwintem M14x1,5.
[Obrazek: 329fot_tn._4_tn.jpg] [Obrazek: 388fot_tn._5_tn.jpg]
3 – następnie podjechałem do sklepu z hydrauliką siłową – tam między innymi dorabiają węże do koparek – i zakupiłem 4 komplety takich łączników. Nypel ma z jednej strony gwint M14X1,5 – z drugiej taki jak nakrętka na króćcu.
[Obrazek: 515fot_tn._6_tn.jpg]
4 – w sklepie hydraulicznym kupiłem taśmę teflonową do uszczelniania gwintów – tą którą stosuje się zamiast pakuł. Owinąłem nią gwinty na nyplach – te wkręcane w blok – i wkręciłem nyple. Jeśli w czasie eksploatacji takie uszczelnienie okaże się niewystarczające, nyple wkręcę z podkładkami miedzianymi, bądź o-ringami.
[Obrazek: 517fot_tn._7_tn.jpg]
5 – wkręciłem drugie części zakupionych łączników
[Obrazek: 211fot_tn._8_tn.jpg]
6 – z wałka aluminium dotoczyłem podstawę filtra oleju. Element łączący podstawę filtra z filtrem dotoczony ze stalowego sześciokąta.
[Obrazek: 891fot_tn._9_tn.jpg]
7 – następnie nawierciłem i nagwintowałem otwory – oczywiście M14x1,5mm
[Obrazek: 853fot_tn._10_tn.jpg]
8 – Wkręciłem pozostałe dwa elementy gwintowane – uszczelnienie oczywiście taśma teflonową.
[Obrazek: 985fot_tn._11_tn.jpg]
9 – Kupiłem metr zbrojonego węża do paliwa i oleju, złożyłem wszystko do kupy i przykręciłem filierek oleju. Mniejszego filtra z zaworem zwrotnym nie udało mi się znaleźć.
[Obrazek: 459fot_tn._12_tn.jpg] [Obrazek: 245fot_tn._13_tn.jpg]
Zostało jeszcze nawiercić w podstawie filtra otwór na czujnik ciśnienia oliwy. Jak na razie nie nawiercam, bo nie wiem gdzie zamontowany będzie filierek.

Teraz olej zassany przez pompę na początku przepłynie przez zewnętrzny filtr oleju później wróci do silnika, podany zostanie do odśrodkowego filtra, który w silniku zostanie tylko po to, że trudno się jego pozbyć. Z odśrodkowego filtra oliwa popłynie prosto na czopy korbowe.
W tej chwili jestem na etapie usprawniania pompy oleju – niewielkim kosztem da się je poprawić – nie tylko przez szlifowanie korpusu i metalowej przekładki. Jeśli poprawienie pompy przyniesie spodziewane efekty – rozważę montaż chłodnicy oleju – z wyprowadzonym układem smarowania poza korpus silnika to już nie jest skomplikowane.
Filtr oleju zastosowałem z zaworem zwrotnym – żeby silnik po uruchomieniu nie chodził za długo bez smarowania w przypadku, kiedy podczas postoju olej spłynie z układu smarowania.
Testy wiosną 2013.
CBR XX, 232, 2328, 2350, 2361 - sport, MT16
Odpowiedz
#2
Witam, serdecznie, jeżeli nie zamontowałeś jeszcze silnika to mam propozycje, aby w otwory kanałów olejowych wkręcić przelotowe broki. Niestety pasowanie podpory razem z blokiem silnika ma wiele do życzenia i w miejscach łączenia będziesz miał bardzo duże wycieki ( spadki ciśnienia) tym bardziej ,że jest tam olej pod ciśnieniem. Na początku gdy olej jest zimny będzie dobrze ale gdy silnik i olej się rozgrzeje będzie tryskać aż miło.
_____ ______
--------

brok
--------
_____ ______

Nie bez powodu otwór do czujnika oleju ma tak małą średnicę i znajduje się w środkowej części odlewu.
Pozdrawiam Gazia.
Odpowiedz
#3
Jeśli chodzi o pompę.Polecam tulejowanie nowej pompy (lub starej po przeszlifowaniu wałków)
oraz podpory w miejscu gdzie się obraca wałek pompy.Ja tulejowałem tulejkami z fosfor brązu.Efekt-ciśnienie w czasie jazdy 4-5 .Na rozgrzanym silniku na wolnych 2-2.5.Mam zamontowany manometr w miejscu czujnika.Zdjęć niestety nie zrobiłem a nie ma powodu
rozbebeszać silnikaSmile.Oczywiście trzeba dbać o osiowość i zrobić to precyzyjnie.
Pozdrawiam lewą ręką z nad kierownicy
Odpowiedz
#4
Przyszła pora na pompę. Złożyłem ją do kupy - zamocowałem w imadle, podałem napęd z wiertarki i podałem jej olej. Na zimnym oleju i bez ciśnienia oliwy na wyjściu z pompy są ogromne przecieki przez osie kół zębatych. Poszedłem więc do spawacza - już kolegi po spawaniu bloku i zaspawałem osie
[Obrazek: 204pompa_1_tn.jpg]
Koniec z przeciekami w tym miejscu.
[Obrazek: 608pompa_2_tn.jpg].
Spawanie wymusiło delikatne skrócenie osi kół zębatych - skróciłem dosłownie o 2mm.
[Obrazek: 359pompa_3_tn.jpg].
Dekielek pompy wyrównałem na magnesówce. Złożyłem pompę do kupy zamocowałem w imadło, podałem napęd z wiertarki i "kręciłem pompą" na sucho kilkanaście sekund - dzięki temu sprawdziłem, czy pompa jest właściwie wykonana - u mnie okazało się, że osie kół zębatych pracują idealnie prostopadle do dekielka pompy:
[Obrazek: 618pompa_4_tn.jpg].
Następnie rozebrałem zawór przelewowy pompy i uszczelniłem gniazdo jego kulki poprzez rozklepanie go przez kulkę - mówiąc prościej wziąłem pobijaka i uderzyłem 3 razy młotkiem w kulkę - oczywiście z siłą w granicach rozsądku, po czym zawór złożyłem.
Zostało jeszcze na płycie traserskiej skasować luz poosiowy kół pompy i będzie gotowa do montażu.
CBR XX, 232, 2328, 2350, 2361 - sport, MT16
Odpowiedz
#5
Przyszła pora na pompę. Złożyłem ją do kupy - zamocowałem w imadle, podałem napęd z wiertarki i podałem jej olej. Na zimnym oleju i bez ciśnienia oliwy na wyjściu z pompy są ogromne przecieki przez osie kół zębatych. Poszedłem więc do spawacza - już kolegi po spawaniu bloku i zaspawałem osie
[Obrazek: 204pompa_1_tn.jpg]
Koniec z przeciekami w tym miejscu.
[Obrazek: 608pompa_2_tn.jpg].
Spawanie wymusiło delikatne skrócenie osi kół zębatych - skróciłem dosłownie o 2mm.
[Obrazek: 359pompa_3_tn.jpg].
Dekielek pompy wyrównałem na magnesówce. Złożyłem pompę do kupy zamocowałem w imadło, podałem napęd z wiertarki i "kręciłem pompą" na sucho kilkanaście sekund - dzięki temu sprawdziłem, czy pompa jest właściwie wykonana - u mnie okazało się, że osie kół zębatych pracują idealnie prostopadle do dekielka pompy:
[Obrazek: 618pompa_4_tn.jpg].
Następnie rozebrałem zawór przelewowy pompy i uszczelniłem gniazdo jego kulki poprzez rozklepanie go przez kulkę - mówiąc prościej wziąłem pobijaka i uderzyłem 3 razy młotkiem w kulkę - oczywiście z siłą w granicach rozsądku, po czym zawór złożyłem.
Zostało jeszcze na płycie traserskiej skasować luz poosiowy kół pompy i będzie gotowa do montażu.
CBR XX, 232, 2328, 2350, 2361 - sport, MT16
Odpowiedz
#6
Nie chce się czepiać, ale trochę od dupy strony Wink

Trzebaj było osadzić nowe tuleje kół zębatych, tym bardziej,bo widać ,że ośka jednego trybu jest przytarta. Jak by był tam odpowiedni luz i koła nie wyżłobiły by w korpusie rowków, a powierzchnia pod koła też nie wygląda za ciekawie, to olej by nie szedł tamtędy. A tak nadal ciśnienie będzie Ci spindalać, bo tryby nie dochodzą powierzchnią do korpusu pompy. Olej powinien był być trzymany między zębami, a Tobie uciakał pod koła i wyrobione tulejki. Po zaspawaniu tych otworów o wymianie tulei możesz pomarzyć. Rozwiązanie będzie działać, ale nie będzie to 100% sprawności tej pompy.
"To prawda, że większość ludzi zmienia się za kierownicą. Silnik ma niesamowitą władzę nad duszą człowieka. "
Odpowiedz
#7
Nie chce się czepiać, ale trochę od dupy strony Wink

Trzebaj było osadzić nowe tuleje kół zębatych, tym bardziej,bo widać ,że ośka jednego trybu jest przytarta. Jak by był tam odpowiedni luz i koła nie wyżłobiły by w korpusie rowków, a powierzchnia pod koła też nie wygląda za ciekawie, to olej by nie szedł tamtędy. A tak nadal ciśnienie będzie Ci spindalać, bo tryby nie dochodzą powierzchnią do korpusu pompy. Olej powinien był być trzymany między zębami, a Tobie uciakał pod koła i wyrobione tulejki. Po zaspawaniu tych otworów o wymianie tulei możesz pomarzyć. Rozwiązanie będzie działać, ale nie będzie to 100% sprawności tej pompy.
"To prawda, że większość ludzi zmienia się za kierownicą. Silnik ma niesamowitą władzę nad duszą człowieka. "
Odpowiedz
#8
Witam, proponuję zrobić mimo wszystko po malutkim otworku np.0,6 w zaspawanych miejscach dzięki temu ośki się nie zatrą.
Pozdrawiam Gazia.
Odpowiedz
#9
Może lepiej wykonać otwory przelotowe w obudowie w połowie długości otworu na oś tryba lub tuż przy samym zaślepieniu (spawie) Ciśnienie oleju wtedy będzie pracować jak na panewce a olej nie będzie wychodził poza obudowę pompy?


[Obrazek: 602608pompa_2_tn.jpg]
Odpowiedz
#10
Dla tych co nie chcą bawić się w wykonanie podpory filtra http://www.garbusy.home.pl/sklep/catalog...ts_id=1869
i rzeczywiście jakaś śruba przelotowa powinna być chyba wkręcona bezpośrednio w podporę wału.Edit:na drugi dzień od zamówienia kurier przyniósł do domu(dokładnie dzisiaj)
Navaho
Odpowiedz
#11
Takie mocowanie to świetna sprawa. W moim Moto Guzzi Nuovo Falcone mam podobne. Poniżej patent z netu
http://www.dnepr.at/gerhard/stf04.jpg
http://databikes.com/imgs/a/b/s/z/w/moto..._2_lgw.jpg
Odpowiedz
#12
Testy stacjonarne filtra zewnętrznego oleju wg pomysłu kozichwost przebiegły pomyślnie silnik się nie zatarł. Dzisiaj będę testował układ na drodze. :mrgreen:
Odpowiedz
#13
Mój egzemplarz też działa - jak na razie na postoju. Ja na testy drogowe muszę jeszcze kilka dni poczekać. ominąłem odśrodkowy filtr oleju w bardzo prosty sposób
CBR XX, 232, 2328, 2350, 2361 - sport, MT16
Odpowiedz
#14
To spawanie to półśrodek,zębatki pompy i tak mają luzy.Powycierają wszystko co się da.
Ja poszedłem inną drogą.Wstawiłem tuleje brązowe w otwory pompy i podpory.Przedtem przeszlifowałem wałki zębatek.Ciśnienie na zimnym silniku przy oleju 20w50 na wolnych obrotach 4 atm.W czasie jazdy waha się od 4 do 6 atm.Jeśli olej jest dobrego gatunku,wymieniany w miarę często i pompa daje dobre ciśnienie to wszelkie kombinacje z filtrami moim zdaniem są bezcelowe.Maluchy latały na odśrodkowych filtrach na Selektolu i nic się nie działo.Ale to moje prywatne zdanie. :mrgreen:
Pozdrawiam lewą ręką z nad kierownicy
Odpowiedz
#15
Jaki olej używasz syntetyczny pół czy mineralny?
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Zewnętrzny filtr oleju K750 kolcz 25 9,786 10-07-2019, 19:10
Ostatni post: Siemensol
  Mokry filtr powierza sniper_bob 3 898 14-07-2018, 16:04
Ostatni post: Dawid1981
  Co stuka w Dnieprze kozichwost 39 10,426 10-03-2016, 14:02
Ostatni post: nagar
  Podwodny filtr powietrza BALON 4 2,138 03-03-2016, 05:51
Ostatni post: BALON
  Gaźniki podciśnieniowe w Dnieprze marcysd 135 35,738 24-01-2016, 00:50
Ostatni post: Prince

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości