Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zapłon bezstykowy mojego pomysłu do modułu digitecha
#1
Jako, że mam jako takie pojęcie o programowaniu i mikrokontrolerach, postanowiłem spróbować zrobić sobie bezstykowy zapłon do ruska. Jestem właśnie w trakcie składania silnika, prace się przedłużą, ale chciałem już teraz przedstawić Wam swoją koncepcję. Chcę zrobić wyłącznie "wyzwalacz" iskry, który ma współpracować z modułami digitecha. Jest to o tyle fajne, że bardzo łatwo zrobić sterowanie tym modułem - mały prąd sterowania i powinno się to termicznie fajnie zachowywać. Elektronikę wyrzucę kompletnie poza silnik - w silniku zostaną tylko hallotrony. Mam fajną tarczę sterującą wyjętą z video, którą oprawię na wałku rozrządu. Zastanawiam się jeszcze, czy użyć jednego hallotronu i tarczy z dwoma magnesami co 180 stopni, czy dwóch halli i jednego magnesu. Chyba padnie na dwa halle, bo wątpię, że uda mi się uzyskać precyzję z dwóch magnesów. Zobaczymy. Każdy impuls z czujnika oznacza odpał cylindra - wiadomo. Wyobrażam to sobie tak, że jeden czujnik będzie przykręcony na sztywno do statora i łapiemy wyprzedzenie jednego cylindra, a następnie drugiego doregulowując ruchem drugiego czujnika. W ten sposób mamy dokładny punkt obu cylindrów. Czujniki najzwyklejsze za 2zł, zatopię je w żywicy i wywiercę dziurki w tej żywicznej kostce do przykręcenia. Regulacja kąta zapłonu na podstawie prędkości obrotowej silnika, pomiar co 2 obroty wału korbowego i przeliczam na czas obrotu wałka rozrządu o odpowiedni kąt. Daje to 8 próbek na sekundę przy 1000rpm, więc fajnie. Dodatkowo na podstawie różnicy pomiędzy dwoma poprzednimi odczytami, obliczymy obroty w bieżącym cyklu, bo de facto obliczone obroty są obrotami z poprzedniego. Mapa zapłonu z 126p, zabawa tym to już bułka z masłem. Zasilanie ze stabilizatora 5V - może pracować zarówno z 12V jak i 6V - dodatkowy atut. Hallotrony odseparuję galwanicznie od mikrokontrolera superszybkimi driverami, sterowanie digitechem na mosfecie (przewymiarowane prądowo dla bezpieczeństwa). Koszty w sumie niewielkie, części elektroniczne max. 20zł powinny kosztować, zależy jakiego procesora użyję. Na dniach przyjdą do mnie hallotrony i będę testować na silniku od video ten szatański wynalazek. Na razie nie widzę żadnych problemów, zobaczymy. Program mam już w 100% napisany i "na sucho" działa elegancko.
Odpowiedz
#2
http://moto-electro.ru/forum/index.php?s...72&hl=ural

Może się przyda, dolniak ma chyba inną mapę na tej stronie powinno gdzieś być.
Pozdrawiam
Pietroni
Odpowiedz
#3
ja myślałem, żeby wdrożyć mapy od malucha http://www.rezerwa126p.pl/warsztat/warsz...rsji-st-fl To co ja kleję ma tę przewagę nad ruskim, że wszystko realizuje mikroprocesor, ja bawię się atmelami, tu akurat chcę użyć atmegi8 i wszystkie instrukcje i warunki są sprawdzane i wykonywane przy pomocy programu na procesorze, co diametralnie upraszcza budowę i pozwala bawić się mapami, co sprowadza się do wyrażenia kąta zapłonu w funkcji obrotów. Hallotrony połączone z mikroprocesorem tzw driverami, które kosztują grosze obecnie. Teoria mówi, że powinno to być naprawdę idiotoodporne, zobaczymy co powie praktyka.
Odpowiedz
#4
Ja jako ochotnik chetnie przetestuje twoje urzadzenie Smile
Odpowiedz
#5
Jeden czujnik Halla, ale taki typowo samochodowy, z magnesem i magnetowodem. Na przykład taki:
http://auto-starter.com/czujniki-halla-i...el/p,33240
Do niego potrzebna tylko metalowa tarczka bez żadnych magnesów. W zasadzie możesz wykorzystać gotowy czujnik z podstawą z jakiegoś aparatu zapłonowego i tarczę do kompletu, jedynie zetniesz dwie przesłony i dostaniesz tarczę z wycięciami co 180'. Dodatkowo nie będzie obaw o wytrzymałość termiczną.
Układ z linku pietroniego, to rosyjska wersja układu L497 - sterownik zapłonu z czujnikiem Halla (jeśli ktoś chce szukać dokumentacji, to odrzucić wszelkie z dodatkową cyferką, bo to układy przetwornic, całkiem co innego).
Z układem malucha nie będzie tak, że trzeba będzie zachować oryginalny rozmiar koła fonicznego (impulsowego) by zachować taką samą odległość liniową występów?
Odpowiedz
#6
Przy okazji Mirka walki z radzieckim zapłonem elektronicznym do urala wpadłem na pomysł żeby elektronikę (która jest wadliwa) wyrzucić natomiast zostawić sam czujnik Halla (bo taki ruskie zastosowali) i do tego podłaczyć popularny układ zapłonowy stosowany np. w BMW R80 (do dostania na alle za ok.30zł). Wg mnie, przynajmniej teoretycznie, powinno to działać i może spróbuję jak tylko złożę swój silnik uralowy. No chyba że mnie ktoś obeznany bardziej w temacie wyprostuje od razu.
Tak czy owak chylę czoła przed ludźmi, którzy budują takie rzeczy od podstaw :okok:
Odpowiedz
#7
No samochodowe hallotrony dobry pomysł, jak okaże się, że program dobrze działa przy dużych obrotach to zakupię takowy i uruchomię jakieś sterowanie nim. Na razie mam zwykły silnik od video i jak tylko dostanę czujnik za 1,98zł (a gościu coś zamula) to sprawdzę, czy program nie wariuje, a jest jak zakręcić tym silniczkiem także test będzie konkretny. http://pl.wikipedia.org/wiki/Atmel_AVR Ja się bawię takimi mikrokontrolerami, hobbystyczna platforma, ale można na tym zrobić naprawdę dużo rzeczy. W ogóle powiem Wam, że na polskich forach elektronicznych panuje straaszna bufonada, wszystko dla wszystkich jest banalne i nikt nie chce pomóc, chyba wykładowcy z polibudy tam siedzą. Jakieś pomysły jak wykonać estetycznie tarczę z nacięciami? https://www.youtube.com/watch?v=2YBjR4dn8P4 Jak widać, komuś udało się już coś takiego uruchomić i działa Wink Z malucha to ja chciałem wykorzystać same mapy - po prostu kąty.
Odpowiedz
#8
Cubcik w r80 masz elektroniczny układ zapłonowy tzw pierwszej generacji i działa on tak jak DIGITECH.
tylko zmiast przerywacza jest układ bezstykowy. regulacja konta jest mechaniczna w aparacie zapłonowym.
Odpowiedz
#9
pifpaw napisał(a):Cubcik w r80 masz elektroniczny układ zapłonowy tzw pierwszej generacji i działa on tak jak DIGITECH.
tylko zmiast przerywacza jest układ bezstykowy. regulacja konta jest mechaniczna w aparacie zapłonowym.

Czyli powinno zadziałać. Na tym ruskim hallu też będzie jakaś tam regulacja(jkak w bmw). Kusi mnie to bo czujnik na pewno rzadziej się psuje niż przerywacz mechaniczny. Jak potestuję to na pewno się pochwalę.
Odpowiedz
#10
https://www.youtube.com/watch?v=X38KyLh5r7k
Pozdrawiam
Pietroni
Odpowiedz
#11
allegro.pl/czujnik-halla-audi-skoda-volkswagen-opel-nowy-i3306166423.html daję bez http, bo link zaczyna wariować
http://www.bbautomacao.com/home_hall_eff...me301.html

Znalazłem elegancką specyfikację czujnika halla od samochodu - naprawdę wygląda to obiecująco. Od razu zamówię, żeby jak najszybciej potestować. Wysłałem też maila do digitecha, odnośnie tego, jaki prąd płynie przez styki przerywacza. 100mA, więc proste do wysterowania bez żadnego nadmiernego grzania. Napisał mi, że nasze moduły nie nadają się do zapłonów bezstykowych, ale jak spojrzałem to wszystkie takie moduły wyzwalają przez zwarcie do masy poprzez rezystor. Powinno to fajnie pracować z najzwyklejszym mosfetem. A zależy mi, żeby właśnie wplątać w tą zabawę digitecha, bo dużo ludzi go ma w swoich motorkach.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości