Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
prowadnice zaworów dniepr - brąz czy żeliwo
#1
Cześć,
zamówiłem w necie prowadnice i przyszły żeliwne. Szlifiarz mówi, że lepiej żeby były z brązu tak jak orginalne (czyt. te które mam teraz) i on może takie dorobic ale troche to będzie kosztowało. przeglądam aukcje na allegro i widze, że wszystkie są żeliwne. zastanawia mnie czy warto dorabiać, czy nie ma sensu?
Odpowiedz
#2
Jak to zwykle w takich sytuacjach bywa są dwie szkoły na ten temat. U jednych sprawdzają się prowadnice żeliwne(osobiście zaliczam się do tej grupy) inni wolą z brązu. Każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Można by było nie jedną książkę o tym napisać i niejeden doktorant zrobiłby na tym profesurę. Wszystko tak właściwie zależy od gatunku żeliwa lub brązu z którego robi się prowadnice i warunków pracy zaworów. Gatunku nie sprawdzisz chyba, że pracujesz w jakimś laboratorium. Moim skromnym zdaniem skoro już masz te prowadnice to je załóż i nie wnikaj w opinie innych. Na pewno padną tu nie jedne teorie, że to a to jest lepsze bo to czy tamto. Martwić się będziesz jak Ci to kiedyś padnie a teraz nie bież go głowy (luzik) w ramionkach i działaj na tym co masz. Powodzenia w walce.
Odpowiedz
#3
tak też zrobię. Dzięki!
Odpowiedz
#4
Ja założyłem prowadnice od Poloneza i jedną dla testu(o ciekawej konstrukcji)od Nivy.Jak na razie nie ma żadnych problemów.Myślałem też o kolorowych(pasują od Citroen 1,9),ale miałem w szufladzie zapasy,to wcisnąłem do Dniepra.
Odpowiedz
#5
Na zeliwie powinny zawory chodzic, sprawdzily sie w moim BSA z twardymi zaworami Black Diamond tak ze "miekkie" zawory powinny tez dawac rade bez problemu.
Czy wcisk zeliwnych w alu glowice nie powinien byc wiekszy niz brazowych ?
Sam jestem dokladnie w tym samym punkcie z Tridentem i mechanik podjal decyzje o zalozeniu prowadnic z brazu niklowo aluminiowego ( C 630 ).
Bardzo ciezko sie to obrabia i sporo kosztuje, ale zuzywa sie b.powoli.
Sprawdz w jaki sposob twoje prowadnice beda wymieniane.
Adam M.
Odpowiedz
#6
Żeliwne prowadnice mają tę zaletę, że zawarty w materiale grafit pozwala zaworom pracować nawet na "sucho", kiedy chwilowo nie ma smarowania. Brąz jest pod tym względem gorszy, zwłaszcza, gdy prowadnice robi się z tego co jest dostępne w handlu a nie z tego co należy.
Podstawą powodzenia w długotrwałym eksploatowaniu w obu przypadkach (prowadnice żeliwne i z brązu) jest jednak zadbanie, by olej docierał do głowicy, a to jak można wyczytać w postach właścicieli Dnieprów, nie zawsze się udaje.
Odpowiedz
#7
A ja zrobiłem kilka kompletów z mosiądzu. Jak na razie jedna się przytarła bo fachman zrobił wydech na 5 nie na 7 setek. Reszta chodzi. Wiem że w samochodach też stosują mosiądz i to w dieslu a zawór chodzi na sucho bo ma przecież uszczelniacz.
Odpowiedz
#8
Ja w swoim MT16 miałem z brazu a znajomy w takim samym już z żeliwa tylko że moj 10lat starszy, a w obu przypadkach prowadnice wywalone równo, teraz obaj mamy z brązu jak będzie wyjdzie w praniu. Facet co robił nam głowice chciał przy koniku nawiercici dziure tak zeby olej sie tam zbieral i kapał na koniec prowadnicy tak zeby zawsze jakies smarowanie było. stosował ktoś coś takiego?
Odpowiedz
#9
Balu a jakie przebiegi te silniki po remontach mają?
CBR XX, 232, 2328, 2350, 2361 - sport, MT16
Odpowiedz
#10
Balu napisał(a):Wiem że w samochodach też stosują mosiądz i to w dieslu a zawór chodzi na sucho bo ma przecież uszczelniacz.
W dieslu zawór smaruje paliwo, to przecież też olej. Uszczelniacze stosowane są w każdym rodzaju prowadnic, nie po to by wyeliminować zużycie oleju, ale by je ograniczyć. Zawory smarują też dodatki w benzynie. Ale nie ma to większego znaczenia z czego zrobi się prowadnice. Ważne by gatunek brązu lub żeliwa był właściwy, by luz na trzonku był w przewidzianych technologią zakresach oraz by chociaż minimalne ilości oleju smarowały powierzchnię ślizgową prowadnicy.
Odpowiedz
#11
księciunio napisał(a):Facet co robił nam głowice chciał przy koniku nawiercici dziure tak zeby olej sie tam zbieral i kapał na koniec prowadnicy tak zeby zawsze jakies smarowanie było. stosował ktoś coś takiego?
To metoda opisana w książce Cichowskiego "Naprawa motocykli", pozwalająca zwiększyć żywotność prowadnicy. Na pewno dział i nie szkodzi, zwłaszcza w głowicach, w których mogą być problemy z dotarciem oleju do miejsc newralgicznych.
Odpowiedz
#12
w ks 600 prowadnice były specjalnie nawiercane z trzech stron w celu lepszego smarowania jak sądze, poza tym na zużycie prowadnicy ogromny wpływ ma kąt nacisku dzwigienki na zawór
Odpowiedz
#13
pantah napisał(a):w ks 600 prowadnice były specjalnie nawiercane z trzech stron w celu lepszego smarowania jak sądze, poza tym na zużycie prowadnicy ogromny wpływ ma kąt nacisku dzwigienki na zawór

Jak regulowany jest kąt nacisku dźwigienki na zawór w Ks600 ? Trochę zacząłem eksperymentować w tą stronę ale nie jestem pewien sukcesu.
Odpowiedz
#14
u mnie w górniaku żeliwne prowadnice zużywały sie błyskawicznie, z "brązu fosforowego" są duuużo trwalsze, a jeszcze lepszy byłby "brąz aluminiowy"

tu jest wyczerpujące i fachowe opracowanie na temat prowadnic zaworowych pracujących w trudnych warunkach

http://www.junak.riders.pl/glowica.htm
Odpowiedz
#15
nagar napisał(a):
pantah napisał(a):w ks 600 prowadnice były specjalnie nawiercane z trzech stron w celu lepszego smarowania jak sądze, poza tym na zużycie prowadnicy ogromny wpływ ma kąt nacisku dzwigienki na zawór

Jak regulowany jest kąt nacisku dźwigienki na zawór w Ks600 ? Trochę zacząłem eksperymentować w tą stronę ale nie jestem pewien sukcesu.

generalnie to długością lasek popychaczy, fabryczne ustawienie zmienia sie na skutek zużycia gniazd zaworowych, zawór "wpada " w gniazdo i kąt się zmienia, poza tym na skutek przypadkowo zebranych i dopasowanych części rozrządu pochodzacych z różnych silników i po różnych mechanikach, części nie maja swoich wymiarów i różnice końcowe potrafią być bardzo duże
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  drążki ( laski ) zaworów - dniepr górnozaworowy nagar 64 17,302 07-01-2015, 20:20
Ostatni post: kozichwost
  Sprężyny,prowadnice etc. do Dniepra ,jakie? dodo88 15 4,939 17-09-2014, 10:00
Ostatni post: Balu
  Obróbka zaworów i gnazd zaworowych, docieranie zaworów Puzel 50 14,708 22-12-2013, 11:52
Ostatni post: włuczykij
  uszczelnienie pokrywy regulacji zaworów K-750 glow_k750 14 3,672 26-06-2013, 12:33
Ostatni post: rozpylacz
  Uszczelniacze zaworów w dolniaku ? tom_mt12 5 1,566 05-06-2013, 20:46
Ostatni post: Prince

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości