Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Silnik od BMW w motocyklu radzieckim.
#1
Witam

W weekend wróciłem z wyjazdu w okolice Wałcza, w sumie przejechałem około 800 km. (w jedną stronę miałem 390km)
Cała trasa na nowym silniku BMW R100RS - 70koni 76Nm, chłodnica oleju, cała przeróbka nie wymaga wielkiego zachodu najpoważniejsze zmiany to przenitowanie gniazda sprzęgła w tarczy sprzęgłowej, wycięcie flanszy 10mm i przykręcenie jej z jednej strony do silnika i wypuszczenie z niej na drugą stronę szpilek z rozstawem ryskiej skrzyni i modyfikacja ramy po prawej stronie przed przednią szpilką - ale to tylko w wypadku zakładania chłodnicy, silniki ponizej 1000cm nie mają zwykle chłodnicy. Jest tez mały problem z osiowym zamontowaniem skrzyni biegów - nalezy zrobić sobie wytoczyć przyrząd wielkości tarczy sprzęgłowej z wystającą rurką w którą na wcisk wchodzi wałek ze skrzyni biegów, ja tego nie zrobiłem (znaczy zrobiłem inaczej) i mi na razie trochę gwiżdże bo ma bicie. Acha - akumulator 24AH wchodzi pod siedzenie - trzeba tylko podstawkę wyspawać sobie inną.

Wrażenia z jazdy - zajebiście, prędkość przelotowa 90km/h, maksymalnie jechałem 105 - ale to nie było do końca manatki, mam u siebie dyfer 8 i szybką zębatkę 4 biegu. Spalanie przy 90km/h z załadowanym pełnym koszem (około 70kg bambetli) to około 7l/100km. wszelkie górki i wiatr czołowy nie stanowił problemu, wystarczy mały ruch manetką i przyspiesza.

No nie wiem co wam tu jeszcze napisać - uważam ze robienie remontu ruskiego silnika jest bezsensowne i tyle - lepiej odłożyć i mieć problem z czapy, plusy są takie:

- duza moc (przy wersji silnika R80 - 50 koni, przy wersji 1000cm 60 lub 70 koni)
- niezawodność
- dobre gaźniki, filtr oleju, niemiecki alternator, rozrusznik w standardzie Wink
- bardzo dobre sprzęgło
- chłodnica oleju - przy silnikach pojemności 1000cm w standardzie chłodnice można tez zamontować do każdej wersji silnika
- duża dostępność oryginalnych części BMW (ceny porównywalne do ruskich)

Wady:
- koszt zakupu silnika ze sprzęgłem rozrusznikiem i gaźnikami (2500-3500)
- filtr powietrza do przeróbki (ja zastosowałem filtr BMW - przykręcony do dnieprowskiej skrzyni - koszt 150zł, można się pobawić i dopasować każdy inny ruski)
- zakup akumulatora (150zł)
- przerobienie instalacji (najlepiej na przekaźnikach)
- trochę pracy przy przeróbkach (mi to zajęło około 2 tygodni w garażu)
- ważna rzecz - silnik trzeba wstawić przykręcić skrzynie i potem opuścić na szpilkach, przesunąć do przodu - inaczej nie da się założyć gumowego sprzęgła za skrzynią.
- w praktyce brak możliwości odpalenia kopniakiem na zimnym silniku - ja mam sprężanie 9,5:1, natomiast na ciepłym silniku odpala od kopa.

Jako ciekawostkę dodam że na trasie, przednie puszki z kosza wsadziłem do środka i znacznie zmieniły się opory powietrza, do tego stopnia że ustawiałem od nowa zbieżność motocykla z kołem kosza - jednak dwie puszki przy 90km/h to spory opór.

Pozdrawiam
ps. napisze o tym artykuł na stronę niebawem.
Mniej kombinować i wydziwiać, a więcej jeździć....   "I personally prefer after a 300-700km ride rather a good bottle wine then oily fingers, also the landscape is usually more worth to see than the charging control lamp."
Odpowiedz
#2
Trudno mi uwierzyć, w to, że częsci do BMW są cenowo porównywalne do rusków (może używane?). Jakość napewno nie.
Odpowiedz
#3
Nie lubię jak ktoś nie ma o czymś pojęcia i pisze ze mu trudno uwierzyć.. :twisted: jak ktoś nie wierzy w to co ludzie piszą na forum to po co pisze i to czyta? tak samo jeden facio nie wierzył Perkunasowi ze dojechał dnieprem nad morze - bo ten koleś przywiózł na lawecie motocykl.

Ja swojej opinii nie opieram na wierze tylko wiedzy i cennikach nie mówię ze tłoki czy cylindry, ale drobne uszczelki i takie duperele są podobne w cenie - oto ceny za nowe części:

gumki pod szklanki popychaczy - 3,5 zł
uszczelki pod głowicę 50 zł.
zębatka pompy olejowej 64 zł. pierścień pompy olejowej 33zł
podkładka pod dekiel zaworowy 12 zł.
kpl nowy rozrząd 180 zł - (dużo taniej niż japonia)
2 kpl pierścieni 180 zł.

A do Andrew
w praktyce to biorę klucz nastawny i zmieniam kąt nachylenia motocykla na zastrzaąach - ale ostatnio w powrocie z bornego zewnętrzna skrzynka z kosza poszła pod nogi pasazera i tyle. motocykl ustawiam tak ze na prostej powinien jechać zasadniczo bez trzymanki, ale na trasie wiem ze jak są koleiny i np kosz jedzie koleiną lub motocykl to się zmienia geometria - no ale trudno co kilka kilometrów to przestawiać.
tu jest artykuł o ustawianiu kosza:
http://redmotorz.eu/index.php?option=com...&Itemid=44

ps ja ustawiam tak ze koła się lekko zbiegają - ale nie za mocno bo się bierznik ściera ostro, a potem odchylam lekko motocykl i jeżdżę po prostej i koryguję - ale zasadniczo to na trasy z bagażem i pasażerem a na jazdę w terenie po okolicy ustawiam inaczej.

pozdrawiam
Mniej kombinować i wydziwiać, a więcej jeździć....   "I personally prefer after a 300-700km ride rather a good bottle wine then oily fingers, also the landscape is usually more worth to see than the charging control lamp."
Odpowiedz
#4
A tak na marginesie dodam ze w weekend rozkręciłem skrzynię biegów - kontrolnie przed wyjazdem w bieszczady. przejechała 2000 km z silnikiem bmw i koszem a wcześniej jakieś 50 tys pół na pół solo i z koszem, w lecie rok temu została założona szybka 4.

Skrzynia się ma całkiem nieźle troszkę się wytarły kły na zębatce 3 biegu, no ale zasadniczym elementem, który uległ wytarciu to tulejki, na których pracuję zębatki - ja miałem wykonane z jakiejś stali (bez kanalików do smarowania) - dzisiaj dam chyba do dorobienia z brązu, jedną mam dorobioną pod zębatkę 4 biegu i jest mało wytarta. Dodatkowo mocno się wytarły kły w tulejach (przesuwkach) które zazębiają poszczególne biegi.

Pozdrawiam
ps. do cen dodam ze wkład filtru oleju kosztuje 35zł.
Mniej kombinować i wydziwiać, a więcej jeździć....   "I personally prefer after a 300-700km ride rather a good bottle wine then oily fingers, also the landscape is usually more worth to see than the charging control lamp."
Odpowiedz
#5
Czarny, zamieść jakiś dłuższy artykulik o tej twojej przeróbce, bo ceny na silniki BMW zaczynają zrównywać się z cenami nowych silników od ruskich.
Szklanka wódki zamiast papierosa!
Odpowiedz
#6
Właśnie nadszedł TEN DZIEŃ i po wielu przeróbkach w ramie Urala znalazł się silnik BMW R 80. Jako, że zdecydowałem się na cały bawarowski napęd: silnik, skrzynia, dyfer ,było trochę pracy oj było. Bardzo skomplikował sprawę monowahacz, no ale taką wersję zakupiłem.
Po podłączeniu instalacji elektrycznej i otwarciu kranika silnik nie wykonał nawet pełnego obrotu wałem i zapalił. Bez sensu, stałem osłupiały a tu dwa cylindry pracowały równiutko i nawet obrotów nie było potrzeby regulować. Wykonałem krótką przejażdżkę, biegi wchodzą pedantycznie słyszę tylko klik, klak. Cieszę się, ale z sentymentem zerkam na półkę, na której stoi mój ładny Uralowski silnik. Pracy jeszcze troszkę zostało ale serce rośnie jak patrzę.
Perkunas czy to prawda,że...............i Ty.
Dziękuję Czarnemu za wsparcie i Pipcykowi.
Chłopaki !! będę jeździł!!!!.
Odpowiedz
#7
Pięknie. Gratulacje i pochwal się jakimis fotkami Smile

PS: Ale powoli się zaczynam bać, że jak ktoś nie wymieni u siebie silnika to nie będzie miał z kim jeździć i o czym gadać na forum (wkońcu bawara chyba troche mniej awaryjnaWink )

Pozdrawiam.
Wożę Dnieprem kasztany...
Odpowiedz
#8
No też .Narazie to muszę Minska starego podszykować żeby go sprzedać i dług spłacić.Dopiero po Bieszczadach zacznę coś robić.
Muszę jeszcze dokupić długą ramę i skrzynię bez kominka.
A pracy też będzie dużo.
Odpowiedz
#9
Przeniesione z innego tematu.

Cytat:Witam
Mam pytanko dotyczące montażu silnika od BMW.
Posiadam silnik od BMW R80/7 z 1977r i zamierzam go zamontować do mojej M-72.
Pytanie dotycz sprzęgła. To gniazdo co wchodzi wałek ze skrzyni do tarczy sprzęgła to zastosowałeś ze starej tarczy sprzęgłowej (ruskiej)? czy jakiej innej ? I jak najdokładniej wymierzyć samo zamocowanie skrzyni względem silnika BMW.

Pozdrowienia Kaziu

PS. Może masz jakieś zdjęcia albo rysunki.
_________________
Kaziu
Odpowiedz
#10
1) Najlepiej kupic tarczę sprzęgłową od Sahary - i do niej przynitować okładziny z tego silnika co masz - ewentualnie każdej innej BM'ki produkowanej w latach 70-94.

2)możesz tez zespawać kilka frezów ruskich ze sobą i np przynitować do tarczy sprzęgłowej od fiata CC700 - ja mam tak teraz zrobione, jest tam sprzęgło przeciążeniowe a tarcza nowa kosztuje 70zł - trzeba ją tylko przetoczyć bo max grubość tarczy z okładzinami nie może przekroczyć 6mm.

3) wyosiowanie silnika i skrzyni to podstawowy problem - moim zdaniem najlepiej to zrobić tak: wytoczyć element z metalu średnicy tarczy sprzęgłowej, który wchodzi na wcisk w docisk sprzęgła, w tej tarczy trzeba wytoczyć otwór średnicy wałka wychodzącego ze skrzyni.
Potem wkręcić tą tarczę w silnik zamiast sprzęgłowej, postawić silnik na sztorc (w pionie - tarczą do góry) położyć na tym skrzynię wsadzając wałek w otwór w wytoczonym elemencie. Podłączyć rozrusznik i zakręcić moment, lub zdjąć jeden cylinder i zakręcić wałem. Wtedy masz już to osiowo, następnie można mocno "przypiąć" skrzynię do silnika np pasem do lawet, lub czymś podobnym (uważając by nic nie zwichrować). I zainstalować "kołki pozycjonujące", które zapewnią nam zawsze osiowe skręcenie tego ponownie. potem trzeba przyspawać lub przykręci szpilki, które trzymają skrzynie itd.... wstawić normalnie tarczę.... i ogień.

Sądzę, że z pewnością można to zrobić jakoś inaczej - jednak nikt nie potrafił mi poradzić jak - więc wymyśliłem taki sposób i myślę ze jest dobry.

opis mojego motocykla i fotki sa tutaj:
http://www.redmotorz.studioo.pl/technika...W-MT11.htm
Pozdrawiam
ps. Nowa tarcza sprzęgłowa do R75 na stronie Tadeusza Pawlaka kosztuje około 360zł.
Mniej kombinować i wydziwiać, a więcej jeździć....   "I personally prefer after a 300-700km ride rather a good bottle wine then oily fingers, also the landscape is usually more worth to see than the charging control lamp."
Odpowiedz
#11
Dzięki za pomoc. Teraz walczę z alternatorem a ściślej z jego brakiem. W boxer-motor kompletny kosztuje kosmiczna kasę ( 2470,00 zł). Może na ebayu cos znajdę tańszegoSmile.

Pozdrowienia Kaziu
GJGW72
Odpowiedz
#12
Z mojego doświadczenia - kupowanie niekompletnego silnika BMW to makabra. Dokupienie brakujących podzespołów robi o 40% wyższą ceną niż zakup kompletnego silnika, zresztą po to się rozkompletowuje, żeby potem sprzedawać po części bo zarobek jest zdecydowanie większy. Ja na swój kompletny silnik czekałem/szukałem pół roku. Zdecydowanie polecam zakup kompletnego.
Odpowiedz
#13
Hmmm….. możliwe, ale już zakupiłem alternator na ebayu za 12 funtów Smile cały kompletny !!!
GJGW72
Odpowiedz
#14
No i po rocznych mniej lub więcej intensywnych
poszukiwaniach przy udziale niektórych kolegów
z forum stałem się dzisiaj posiadaczem silnika
model R-80RT.
Tak więc jeden problem mam z głowy, Teraz zaczną się
następne z połączeniem wszystkiego do kupy.
Zakupiłem też całą kierownicę z przełącznikami nie taki
tam przycisk co to nie wolno go dotykać bo zaraz właściciel
motocykla krzyczy :lol: że się rozrusznik popsuje. Do tego pompa
hamulcowa i zacisk z właściwie nowymi klockami. Teraz szukam koła
19" z tarczą hamulcową.
boxer ponad wszystko
Odpowiedz
#15
Właśnie klecę emaila do gości z МОТОКЛУБ ПАНДОР. Oferuje, że robił nietypowe zamówienia związane ze skrzynią biegów Dniepra. Może zrobią wałek z takim frezem jak ma skrzynia biegów BMW i wtedy odpadłyby kombinacje ze sprzęgłem w silniku BMW.
GJGW72
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Silnik BMW 700 w rusie BALON 7 1,200 04-05-2020, 09:08
Ostatni post: Monster
  Silnik BMW- przy kupnie na co zwrócić uwagę ? nagar 60 17,430 02-04-2013, 18:36
Ostatni post: gerard
  Rama ruska, a silnik BMW nordkamien 9 3,661 21-11-2010, 09:13
Ostatni post: AdamBem
  Silnik VW1600cc w motocyklu Radzieckim Pit 22 7,007 10-02-2009, 02:17
Ostatni post: Pit

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości