Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M72, brak smarowania lewego cylindra
#1
Mam taki problem że nie mam smarowania lewego cyklindra. Silnik jest po kapitalnym remoncie, kanały olejowe są drożne, pompa jest sprawna i napędzana, lecz po wykręceniu śribki kontrolnej wydostaje się tylko powietrze. Brak oleju.

Mam pewien trop. Bo przeglądając to forum ktoś pisał o podciśnieniu w skrzyni korbowej i że może mieć to związek z odmą.
Mój blok silnika pochodzi z pierwszej wersji K750. Jest taki sam jak M-kowy, miał tylko inny dekiel rozrządu. Odma wychodziła tu pod kątem 45 stopni a nie tak jak w M72 , czy późniejszej K750 - 15 bodajże stopni. Zmieniłem dekiel na M-kowy, ale pozostawiłem to tzw "słoneczko" które obraca koło rozrządu.
Czy jest możliwe że pod innym katem otwiera się przewietrzani skrzyni i stąd problem z olejeniem lewego gara?
Powiem że nie mam pojęcia co zrobić żeby to zadziałało i szukam.... a ręce opadają.
Pompa raczej sprawna. Wkładałem ją w olej i kręciłem i działała. Poza tym po wyciągnięciu prądnicy jest tam mokro, więc olejenie na koła rozrządu musi być, czyli pompa działa.
Sam już nie wiem...
Może ktoś pomoże.
Odpowiedz
#2
Moim zdaniem, za brak oleju może odpowiadać tylko drożność kanału i podkładka pod cylindrem. To wynika z układu smarowania. Olej pod ciśnieniem dostarczany jest do łożysk głównych i dodatkowym kanalikiem na gładź cylindra. By tam dostać się musi trafić podcięciem w stopie cylindra które styka się za pośrednictwem uszczelki z blokiem silnika. I to najczęściej w tym miejscu coś przeszkadza w przepływie oleju, Za duża ilość silikonu na uszczelce, kiepski materiał z którego jest wykonana, który po rozmiękczeniu olejem zatyka kanalik. Nieprawidłowa praca odmy skutkowała by stałym nadciśnieniem w bloku i permanentnymi wyciekami oleju z każdego połączenia części silnika. Moim zdaniem twój trop jest błędny ale już nie raz przekonałem się, że życie jest bogatsze niż moja wiedza i wyobraźnia.
Odpowiedz
#3
Bo tam nie będzie walic jak z kranu.Weź się przejedz z odkręcona śrubką albo wyluzowaną Smile))) i wtedy popatrz.
JA zawsze robie większy otworek bo jak dałeś ten tani zestaw uszczelek to one są grube i lubi zaciskać ten otworek lub nie do końca pasuje.A pompę najlepiej sprawdzic jak jeszcze nie zapodales cylindra czy ciśnie przez magistrale olejową -zakładasz pompę,miskę olejową i wlewasz olej i na sztyce pompy dajesz wężyk gumowy i wkładasz do pręcika osadzonego w wiertarce i kręcisz Smile.
Wszystko co się kręci Smile
Odpowiedz
#4
Dawid1981 napisał(a):Bo tam nie będzie walic jak z kranu.Weź się przejedz z odkręcona śrubką albo wyluzowaną Smile))) i wtedy popatrz.
JA zawsze robie większy otworek bo jak dałeś ten tani zestaw uszczelek to one są grube i lubi zaciskać ten otworek lub nie do końca pasuje.A pompę najlepiej sprawdzic jak jeszcze nie zapodales cylindra czy ciśnie przez magistrale olejową -zakładasz pompę,miskę olejową i wlewasz olej i na sztyce pompy dajesz wężyk gumowy i wkładasz do pręcika osadzonego w wiertarce i kręcisz Smile.

O widzisz to jest pomysł. Mam teraz zdjęty cylinder, zdejmę tylko nakrętkę od pompy i wyjmę zębatkę i tak zrobię. Pokręcę wiertarką i zobaczę co się dzieje. Dzięki za podpowiedź.
Odpowiedz
#5
Jerzy napisał(a):Moim zdaniem, za brak oleju może odpowiadać tylko drożność kanału i podkładka pod cylindrem. To wynika z układu smarowania. Olej pod ciśnieniem dostarczany jest do łożysk głównych i dodatkowym kanalikiem na gładź cylindra. By tam dostać się musi trafić podcięciem w stopie cylindra które styka się za pośrednictwem uszczelki z blokiem silnika. I to najczęściej w tym miejscu coś przeszkadza w przepływie oleju, Za duża ilość silikonu na uszczelce, kiepski materiał z którego jest wykonana, który po rozmiękczeniu olejem zatyka kanalik. Nieprawidłowa praca odmy skutkowała by stałym nadciśnieniem w bloku i permanentnymi wyciekami oleju z każdego połączenia części silnika. Moim zdaniem twój trop jest błędny ale już nie raz przekonałem się, że życie jest bogatsze niż moja wiedza i wyobraźnia.

Cylinder był złożony na uszczelkę z preszpanu, otworek też zrobiony. Sam to robiłem. Ale sprawdzę jeszcze działanie samej pompy przy pomocy wiertarki jak radzi Dawid1981
Odpowiedz
#6
Założyłem wężyk na sztyce pompy pokręciłem w lewo niewielkimi obrotami wkrętarki i olej leci bardzo mocno. Założyłem cylinder, powtórzyłem to samo i olej wycieka przez otwór kontrolny. Wniosek - wszystko z pompą jest ok. To dlaczego nie ciekło jak silnik pracował?
Zdjąłem też dekiel kół rozrządu. Wymieniłem tulejkę odmy z kaśkowej na emkową. Różnica w nich to średnica odrzutnika i średnica otworu odpowietrzającego. Czy to coś zmieni? Nie wiem.
Odpowiedz
#7
Pemo napisał(a):Założyłem wężyk na sztyce pompy pokręciłem w lewo niewielkimi obrotami wkrętarki i olej leci bardzo mocno. Założyłem cylinder, powtórzyłem to samo i olej wycieka przez otwór kontrolny. Wniosek - wszystko z pompą jest ok. To dlaczego nie ciekło jak silnik pracował?
Zdjąłem też dekiel kół rozrządu. Wymieniłem tulejkę odmy z kaśkowej na emkową. Różnica w nich to średnica odrzutnika i średnica otworu odpowietrzającego. Czy to coś zmieni? Nie wiem.
Pomiędzy koła rozrządu też leci olej ?
Odma nie ma nic wspólnego z układem smarowania.
Odpowiedz
#8
nagar napisał(a):
Pemo napisał(a):Założyłem wężyk na sztyce pompy pokręciłem w lewo niewielkimi obrotami wkrętarki i olej leci bardzo mocno. Założyłem cylinder, powtórzyłem to samo i olej wycieka przez otwór kontrolny. Wniosek - wszystko z pompą jest ok. To dlaczego nie ciekło jak silnik pracował?
Zdjąłem też dekiel kół rozrządu. Wymieniłem tulejkę odmy z kaśkowej na emkową. Różnica w nich to średnica odrzutnika i średnica otworu odpowietrzającego. Czy to coś zmieni? Nie wiem.
Pomiędzy koła rozrządu też leci olej ?
Odma nie ma nic wspólnego z układem smarowania.

Po zdjęciu dekla było dużo oleju i mokro więc domniemam że leci.
Odpowiedz
#9
Przecież kręciłeś pompą i zmieniałeś odmę, wystarczyło popatrzeć .
Jak masz jeszcze odkręcony cylinder to popatrz czy olej leci na wał z przedniej podpory bo z tylnej raczej przez lewy nie zobaczysz.
Będzie pewność ze wszystko jest ok.
Odpowiedz
#10
nagar napisał(a):Przecież kręciłeś pompą i zmieniałeś odmę, wystarczyło popatrzeć .
Jak masz jeszcze odkręcony cylinder to popatrz czy olej leci na wał z przedniej podpory bo z tylnej raczej przez lewy nie zobaczysz.
Będzie pewność ze wszystko jest ok.

Patrzyłem ale przez ten kranik na zębatkę to jakoś nie leciało, być może dlatego że walił olej przez otwór do cylindra, albo trzeba było dłużej kręcić? Mogłem go w sumie zatkać i zobaczyć. Nie wiem czy leci z przedniej podpory. Coś na pewno musi lecieć bo wał cały mokry. kanały drożne są na 100% bo sprawdzałem przed włożeniem wału, jak dmuchałem w ten wylot na zębatce wału to gdzieś tam coś powietrze szło. Już sam nie wiem,
Odpowiedz
#11
Lepiej chyba trzy razy sprawdzić i masz wtedy spokój.
Odpowiedz
#12
nagar napisał(a):Lepiej chyba trzy razy sprawdzić i masz wtedy spokój.

No to zostaje mi znów zdjąć dekiel rozrządu. Ale chyba trzeba zamknąć kanał olejowy lewego cylindra zeby sprawdzić olejenie bo on jest niżej i bliżej pompy więc jak tu wylatuje olej to tam nie będzie docierał. No chyba ze obroty by były duże. Co o tym sadzisz?
Odpowiedz
#13
Dokładnie tak, otwory natrysku oleju w lewym cylindrze znajduj się nawet chyba wyżej niż dysza natrysku oleju na koła rozrządu.
Najlepiej było by gdyby pompa dawała rade wytworzyć tyle oleju aby wypływał wszystkimi kanałami na raz.
Odległość od pompy ujścia oleju nie ma znaczenia, istotna jest wydajność pompy i wysokość ujścia przy małej wydajności.
Odpowiedz
#14
Otwory w cylindrze tak sa chyba najwyżej. Więc plan to zdjęcie lewego cylindra. Zatkanie kanału olejowego lewego cylindra w bloku. Kręcenie pompą i obserwacja jak olej leje się na zębatkę małą rozrządu. Choć jak silnik popracował i zdjąłem ten dekiel rozrządu to był tam olej i jak wyjąłem prądnicę to też była mokra zębatka. Tyle że mogło to byc od samej mgły olejowej?
Kiedyś jak odpaliłem sprzęt w ogóle bez napędu pompy to strasznie jarmoliło i był taki dźwięk że szok.
Odpowiedz
#15
Mogły być mokre koła rozrządu od mgły olejowej.
Generalnie natrysk oleju na koła rozrządu ma za zadanie je wyciszyć.
Sprawdziłeś wkrętkę (robaczka) zaślepiający kanał olejowy od strony miski olejowej ?
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  brak smarowania w K-750 silnik się grzeje i staje yablu66 43 6,249 06-05-2018, 09:20
Ostatni post: Dawid1981
  M72 dziwny dzwięk z lewego cylindea jacekniemiec 36 7,002 25-11-2017, 11:39
Ostatni post: fryta
  K 750 smarowanie prawego cylindra z magistrali nagar 12 4,396 26-09-2016, 14:25
Ostatni post: nagar
  Brak iskry na jednym cylindrze-prawym! dawidiusz2748 35 8,240 02-09-2016, 06:27
Ostatni post: czyzykel
  brak cisnienia oleju coś dziwnego marcin3ta 32 2,804 04-06-2012, 13:32
Ostatni post: marcin3ta

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości