Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KMZ K750 - stuki/dzwonienie w lewym cylindrze
#1
Na poczatku chcialbym sie serdecznie ze wszystkimi przywitac.

Niedawno, a dokladnie tydzien temu stalem sie (nie)szczesliwym posiadaczem ruskiego boxera K750 z 1968r. Dlaczego akurat rusek? Po prostu urzekly mnie te motocykle swoim wygladem, brzmieniem i checia posiadania czegos coraz mniej spotykanego. Chcialem M-72 ale niestety budzet nie puscil, dlatego wlasnie zdecydowalem sie na K750, ale do rzeczy.

Motocykl kupilem tydzien temu, teoretycznie po remoncie, odrestaurowany tj. silnik wyrementowany, rama rozebrana, wyczyszczona i odmalowana. Zdecydowalem sie akurat pojsc ta droga bo sam nie mam ani czasu, ani wiedzy ani zaplecza na wykonanie remontu, a chcialem cos kupic zeby moc od razu pojezdzic i nie martwic sie o pewne kwestie.

Motocykl w dniu zakupu rzekomo mial przejechane okolo 80km od remontu. Dosc dobrze odpalil i trzymal rowno obroty, nie kopcil, silnik chodzil calkiem przyjemnie.

Po zakupie zrobilem tym motocyklem okolo 100km bez wiekszego problemu. Jedyny incydent, ktory mnie spotkal to taki, gdy podczas predkosci okolo 60km/h na trzecim biegu odkrecilem do konca manetke i motocykl tak jakby zdławil, nie wiem jak to dokladnie opisac, ale pierwsze wrazenie bylo jakby sie cos przyblokowalo i nagle shamowalo silnik (koło nie staneło w miejscu), po wcisnieciu sprzegla obroty spadly, motocykl zwolnił (silnik nie zgasł) i mozna bylo kontynuoowac dalsza jazde. Nie spotkalem sie nigdy z takim czyms, wiec nie wiem co sie dokladnie stalo. Od tego momentu zrobilem jeszcze jakies 30-40km i wszystko wydawalo sie byc w porzadku, az do wczoraj..

Odpalam motockl i po chwili slysze stuk/dzwoniene, wyrazne metaliczne, dochodzi ze strony lewego cylindra, przykladam glowe do prawego wydaje sie ok, a w lewym ewidentnie zaczelo cos dzwonic (albo po prostu cylinder/glowica przenosi dzwonienie ze srodka silnika). Na razie nic nie rozbieralem, bo szczerze mowiac nigdy nie mialem takiego motocykla a tym bardziej bardziej boxera 4T, ostatni motor ktory posiadam to MZ 150 TS i na nim sie uczylem mechaniki i nie tylko (jezdzi do dzis).

Podejrzewam, ze trzeba by zaczac od zdjecia glowicy i ewnetualnie cylindra bo tak to wrozenie z fusów. Czytalem tematy na forum i dzwonienie moze wynikac z wielu rzeczy, od cienkich, wpadajacych w wibracje zeberek glowicy po problem z walem korbowym..

Mam pytania na poczatek:
1. Czy po zdjeciu glowicy trzeba koniecznie zakladac nowa uszczelka? Z tego co zdazylem zauwazyc u mnie sa uszczelki (chyba) stalowe.
2.Jakim momentem nalezy skrecac glowice?
3. Co moze dzwonic? Jezeli tlok by sie tlukl o glowice to chyba od samego poczatku by to bylo slychac, a nie dopiero po czasie?

Aha, wykrecalem swiece i z tego cylindra i ma kolo lekko brazowy czyli ok, ogolnie motor odpala i chodzi poprawnie, nie zauwazylem spadku mocy ani innych niepokojacych objawow (dymienie, nierowna praca itp).
Odpowiedz
#2
Na poczatek ja bym luzy zaworowe sprawdził,a dopiero później szedl głębiej

Ps.witamy sie w odpowiednim dziale,co polecam uczynić
мт- одиннадцать
Odpowiedz
#3
Dzeki @Goli, na pewno sie przywitam i zrobie jakies zdjecia sprzetu. Na razie po prostu "swiezak" jestem - nie da sie ukryc.
Odpowiedz
#4
Coś mi się wydaje że lekko przytarłeś ten cylinder i dlatego teraz Ci dzwoni. Ale bez zdjęcia głowicy nie zobaczysz czy tak jest. Mając ruska będziesz musiał poznać zasady techniki. Inaczej się nie da.
Odpowiedz
#5
Tak jak przedmówcy sądzę, że tłok się przytarł. To się zdaża gdy mieszanka jest za uboga i wzrasta temperatura tłoków. Gwałtowne podniesienie przepustnicy mogło właśnie chwilowo do tego doprowadzić. Radziłbym przynajmniej o jeden rowek podnieść iglicę do momentu, aż nie skończysz docierania. Proponuję co najmniej zdjąć głowicę a jeśli potwierdz się, że przyłapało tłok to i cylinder i usunąć zatarcie. Niestety może się okazać, że dzwonienie już pozostanie bo po przytarciu tłok się wyluzowuje i przez to zaczyna dzwonić.
Uszczelki pod głowicą masz zapewne aluminiowe nie stalowe. Takich się nie stosuje w motocyklach. Momentu dokręcania nie znam bo zawsze robię to na wyczucie, tak by głowica była solidnie dokręcona. Istotne, by śruby dokręcać krzyżowo a nie po kolei.
Odpowiedz
#6
Na almotach w dolniaku, miałem zrobione dość ciasne pasowanie i kilka razy przyłapało tłoki, ale dzwonienia to nie spowodowało. Życzę Ci żeby to było to a nie np. wał. I mam nadzieję że ten remont był zrobiony. Pochwal się jeśli możesz, gdzie/od kogo kupiłeś/kto robił ten remont(oczywiście zgodnie z RODO Smile ). Mamy tu w pamięci niezłą bazę sprzedających więc mając tą wiedzę też wiadomo czego się spodziewać. Bo jeżeli kupiłeś od legendarnego Radka z Siedlec... Wink
Odpowiedz
#7
Oby to nic powaznego . Wrzuc zdjecie wieprza !
Odpowiedz
#8
Objawy wskazują na to, że przyłapało Ci tłok. Szkoda że nie zatrzymałeś się i nie wykręciłeś świecy. Wiedziałbyś od razu co się dzieje, patrząc na jej kolor. Zwalaj głowicę i pisz co tam widać.
Smile
Odpowiedz
#9
Czesc wszystkim ponownie,

Dziekuje za miłe przyjecie i żywą chec pomocy. Pewnie macie racje z tym przytartym tłokiem, aczkolwiek jeszcze nie zdjalem glowicy, wiec nie ma pewnosci, co tam dokladnie sie stalo, tak sie zastanawiam jeszcze czy mogl peknac ktorys pierscien, ale do czasu rozebrania nie ma co gdybac.

Jesli chodzi o zakup to oczywiscie nie jest to zadna tajemnica, motocykl kupilem od starszego, milego Pana z Krakowa niby nie handlarza, ale kto tam wie jaka jest prawda. Ogolnie mial tam co najmniej jeszcze M-72 i jeszcze jedna K-750 (ten starszy model z pchanym zawieszeniem i lamanym tylnym blotnikiem). Za motor zaplacilem 13k PLN, czy duzo, czy malo, mysle, ze za wczesnie zeby ocenic. Na pewno troche odwagą a pewnie i glupotą moze byc to ze pojechalem po ten motor generalnie w ciemno, niestety wsrod znajomych nie mialem nikogo, kto by sie znal na takich maszynach juz nie mowiac o tym, zeby taka posiadal, wiec w sumie moze sie okazac, ze kupilem sobie dosc drogi szrot, ktory wiecej bedzie stal jak jezdzil. Ale jak to mowia, w zyciu trzeba miec troche szczescia, wiec moze nie bedzie az tak zle.

Z problemow, ktory zauwazylem juz teraz to oprocz glownego klopotu ze stukajacym cylindrem mamy jeszcze od czasu do czasu wypadajaca czworke, luz na glowce kierownicy i bardzo slaby tylny hamulec - nie mam porownania z innymi ruskami to ciezko powiedziec, czy te sprzety tak juz maja czy u mnie jest tak fajnie ten remont zrobiony - nie za dokladnie Wink Hamulce ponoc nowe przod i tyl - moze sie musza dotrzec.

Wracajac do tematu, rozebrac jeszcze nie rozebralem, ale nagralem dwa krociutke filmy z pracy silnika, moze ktos wywrozy cos z tego.

Film1: https://www.youtube.com/watch?v=zGzmo-DtICw
Film2: https://www.youtube.com/watch?v=dBNcYjvg_ZU

Zdjecia sprzetu wstawie pozniej i bede prosil o ocene oryginalnosci, podobno poza skrzynia (zalozona ze wstecznym) motocykl jest oryginalny.. podobno Smile

Pozdrawiam
Kamil
Odpowiedz
#10
Na stuki sprawdził bym luzy zaworowe, iglice podniósł - lepiej za bogato niż za biednie,  jak koledzy piszą powyżej, jak luzy ok, to pozostaje wersja z przytarciem. Raczej mało prawdopodobne, stuka w całym zakresie obrotów, ale może być jeszcze spalanie stukowe - regulacja zapłonu może pomóc, aczkolwiek wałek rozrządu może mieć różne wysokości krzywek i może stąd problemy - poruszaj wajchą od przyśpieszacza zapłonu i zobacz czy stuki ustają - jeśli tego jeszcze nie zrobiłeś.

Na wypadająca 4 w dnieprowej skrzyni dużo nie zrobisz bez rozbierania. Do wymiany może być gitara, wodzik lub wydystansować wałek trzeba. Być może nie była regenerowana i ma luzy na łożyskach. Główkę ramy możesz spróbować dokręcić nakrętkę pod górną półką, powinno pomóc, a najlepiej wywalić tam łożyska kulkowe, co pewnie są w motocyklu na sprzedaż i włożyć stożkowe od BMW. Hamulce tak mają głownie w rusku, ale być może wystarczy podciągnąć na pręcie hamulca , lub zależnie od wersji obudowy dyfra podkręcić rozpierak - powinien wystawać kwadratowy wałek z obudowy który można kręcić, jeśli go masz to jest to nie oryginalny dyfer chyba Wink - jak nie pomoże - rozbiórka, toczenie bębnów itp. itd. Tylny hamulec to jedyny jaki masz w rusku Smile Głowice bym zdejmował na końcu, a najlepiej cały cylinder, chyba jest szybciej, po sprawdzeniu luzu i zapłonu.
"To prawda, że większość ludzi zmienia się za kierownicą. Silnik ma niesamowitą władzę nad duszą człowieka. "
Odpowiedz
#11
Ja poza standardowym klepaniem zaworow nie slysze nic zadzwyczajnego.
Odpowiedz
#12
sprawdź czy kolanka z cylindrów nie powypadały, z wydechu na lewym cylindrze wychodzi olej ?
Odpowiedz
#13
Dzisiaj miałem trochę czasu to poczyniłem pewne pomiary i zrobiłem parę zdjęć.



Cytat:Ja poza standardowym klepaniem zaworow nie slysze nic zadzwyczajnego.


Znajomy mechanik, którego odwiedziłem i który użyczył mi szczelinomierza  stwierdził, ze też stawia na zawory.


Cytat:sprawdź czy kolanka z cylindrów nie powypadały, z wydechu na lewym cylindrze wychodzi olej ?

Kolanka siedzą, to co widać to nie olej tylko przytopiona izolacja z przewodu WN (chwila nieuwagi przy wykrecaniu swiecy na rozgrzanym silniku - przewód już wymieniony).

@Baq

Dziękuje za dużą ilość informacji i wskazówek w jednym poście. Na pewno się przydadzą.


A wracając do tematu to odkręciłem dzisiaj pokrywę zaworów lewego cylindra i spróbowałem dokonać pomiarów. O ile dobrze to zmierzyłem to wyszło mi, ze wydechowy ma około 0.2mm luzu (0.2 pasek wchodzi z wyraźnym oparem, 0.15 w miarę luźno, wiec tak jak coś pomiędzy), a na ssącym jest około 0.15mm.


A na koniec mam parę zdjęć zaprzęgu:
[Obrazek: 5abbc4a0a2374c4a.jpg]
[Obrazek: 954027c1cd5e46e7.jpg]
[Obrazek: 5868befcdf99ff1e.jpg]

[Obrazek: bcf7a687678f5143.jpg]
Odpowiedz
#14
Dubel postu - do usunięcia
Odpowiedz
#15
Powinienes miec 0,1 na wszystkich zaworach.
Zakrec silnikiem, az jeden zawor pojdzie w prace, wtedy ustaw ten drugi co ma luz, potem na odwrot. Zakrec korba pare razy jeszcze i posprawdzaj ponownie, czasami bywa, ze na drugim takcie jest ciasniej z jakiegos powodu.
Ostre zakręty prostują myśli
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  metaliczne stukanie w prawym cylindrze dolniaka sniper_bob 9 2,372 05-06-2017, 13:13
Ostatni post: sniper_bob
  regenaracja gwintu w cylindrze k 750 r.pagorek 33 9,208 09-05-2017, 18:58
Ostatni post: mariusz
  Brak iskry na jednym cylindrze-prawym! dawidiusz2748 35 8,370 02-09-2016, 06:27
Ostatni post: czyzykel
  Rozwalony gwint w cylindrze sniper_bob 5 1,592 30-06-2015, 08:27
Ostatni post: sniper_bob
  Dniepr stuki w silniku ArturZHumnisk 8 1,733 27-06-2011, 18:29
Ostatni post: ArturZHumnisk

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości