Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Patynowanie oryginałów - czy konserwacja rudej
#1
Cześć;
Kilka słów z racji wstępu.
Zaczęło się od pomysłu gdy moto zobaczyłem po raz pierwszy, potem znalazłem wątek na forum MZ:  Renowacja motocykli czy "patynowanie oryginałów"?, a potem :
http://izhmoto.pl/viewtopic.php?t=7748&p...c&start=20

Ja nie chcę tutaj używać słowa "oryginalny" by nie wywoływać zbędnej dyskusji na temat wyższości poglądów jednego nad drugim.
Możecie nazywać to zboczeniem, wariactwem cokolwiek ... Мне все равно!

Skromna prośba o wsparcie czystą wiedzą ale bez polityki.

Chciałbym zebrać w tym miejscu wasze doświadczenia.

1. Jak zabezpieczyć /zakonserwować / starą powłokę lakierniczą tak aby nie posuwała się dalej korozja?
2. Jak zabezpieczyć miejsca już skorodowane bez uszkodzenia lakieru dookoła? 
3. A więc ... CHEMIA!  jaka i na co ?
Jak usunąć rdzę i brud bez szlifierki i zniszczenia lakieru?
Czy ktoś zmierzył się z takim problemem już?

Na końcu jak utrzymać stan tak aby móc przy tym jeszcze nim jeździć?
Pomożecie? 
Cel : utrzymać stan.
Odpowiedz
#2
Można lakierem zabezpieczyć. Ja generalnie lubię od czasu do czasu przeciagnać szmata zamoczona w ropie. Rdza nabiera wtedy głębi. Niektórzy mówia, że to przyciaga kurz, ale co mi tam. Ja czasami sam maluje rdze, badź postarzam niektóre rzeczy, tak, że temat bliski mojemu sercu.
Ostre zakręty prostują myśli
Odpowiedz
#3
Poczytaj tutaj. Dobrze napisany artykuł.
http://lakiernik.com.pl/okiem-eksperta-k...zabytkach/

Moim sprawdzonym sposobem są 4 rzeczy: elektroliza, tanina, wosk i nafta.
Preparaty z taniny robię sam ale możesz kupić gotową w proszku i rozcieńczysz w spirytusie.
Po taninie elementy pokryte rdzą zrobią się czarne. Wg mnie nic nie penetruje i zabezpiecza jak tanina.
Lubię fajne kawałki żelaza.
Odpowiedz
#4
Od wielu lat z powodzeniem używa się do takich celów środka Owatrol Rustol. Jest to olej bezpośrednio na rdzę i stary lakier. Tworzy trwałą antykorozyjną powłokę nie zmieniając wyglądu.
Odpowiedz
#5
Czy taninę można na stary lakier?
Czy owatrol tez nie też nie niszczy lakierów długofalowo?
Odpowiedz
#6
Owatrol Rustol jest od lat stosowany do zabytkowych samochodów. Z tego co wiem, to nie nie niszczy lakieru i nie zmienia jego barwy. Tutaj można coś poczytać: http://blogspinex.pl/uncategorized/rusto...-na-rynku/
Oryginalny lakier pozostawiony w oryginalnym stanie, to najpiękniejsza rzecz. Obecnie wyżej cenione są właśnie takie maszyny. Polakierowane na nowo zabytki  błyszczącym akrylem nie przypominają oryginału. Dawniej lakiery były na bazie ołowiu albo nitrocelulozowe. Tego dzisiaj już nie da się podrobić. Dlatego jeśli ktoś ma zachowany stary oryginalny lakier, niech go szanuje. U mnie w emce już się nie dało nic uratować, bo była całkowicie zardzewiała. A szkoda bo bym najchętniej właśnie w takiej patynie chciał mieć.
Tanina jest dobra, ale nie zabezpiecza powłok lakierniczych.
Odpowiedz
#7
Powłoka lakiernicza sama w sobie oprócz funkcji dekoracyjnych ma głównie funkcje ochronne.
Taninę stosujesz wyłącznie na miejsca skorodowane. Nie traktuj jej jako cudownego środka w którym możesz wykąpać motocykl i będzie nierdzewny.
Nie powinna zmieniać koloru lakieru ale zrób próbę w niewidocznym miejscu.
Ja swoje rozwory z taniny robię jako koncentrat roślinny z tarniny (takie małe śliweczki ) - efekt uboczny moich nalewek.
Możesz kupić jednak gotowy proszek i rozpuść go koniecznie w spirytusie. Dykta czy inny wirusobójczy preparat też się nada.
Chodzi o to aby przy aplikacji miało dobrą penetrację i wypierało wodę.

Owatrol Rustol to jak by nie było lakier ftalowy. Czyli pokryjesz sobie motor bezbarwnym lakierem zapewne z niewielkim dodatkiem tanin stąd jego złocisty kolor.
O ile fajnie tak może wyglądać płot czy stary zawias to na pojazd bym tego nie dał. Dla mnie to jak pomalowanie starego chromu srebrzanką.
Niestety ale cudownego środka aby powstrzymać korozję nie ma.
Jeżeli masz całkiem ładny stan i chcesz go utrzymać to musisz się liczyć z częstą konserwacją. Ja bym tak zrobił.

Możesz dodatkowo zastosować katodowe zabezpieczenie antykorozyjne i ukryć elektrody gdzieś pod błotnikami.
https://allegro.pl/oferta/stop-korozji-e...7IEALw_wcB
Jest to jednak zasilane z 12V
Popytaj, popatrz może są dostępne na 6V
Ustrojstwo działa i powstrzymuje korozję. Warunek dobre połączenie czyli pod elektrodami nie możesz bać się dać gołej blachy.
Lubię fajne kawałki żelaza.
Odpowiedz
#8
Bardzo Dziękuje za odpowiedź!


Owatrol / Rustol chcę zastosować do kosza aby wstrzyknąć igłą pomiędzy blachy na łączeniach podłogi.
Elektroniczne urządzenie jest ciekawe myślałem o tym, ale traktowałem to jak pseudo patent z lat 80.  typu magnetyzer etc. 

Chciałbym zgłębić jeszcze temat tanin.

Rozumiem, że aby zastosować roztwór taniny musze usunąć rdzę?
Czy może, mogę bezpośrednio na rdzę (której nie da się zerwać paznokciem)?

Co z większymi powierzchniami np. ściana boczna wózka gdzie rdza jest w postaci dużej ilości kropek (ognisk) rdzy?

Znalazłem fajny przykład gdzie powierzchnie zostały potraktowane inhibitorem korozji R-stop, 

IZHMOTO.PL :: Zobacz temat - Victoria KR 25 Aero & KR 26


Jednak wymagało to całkowitego demontażu motocykla.

Ja bym chciał tego na razie uniknąć bo każde szlifowanie nawet te "w miarę" delikatne usuwa szparunki na których w sumie najbardziej mi zależy.
Są takie krzywe że aż piękne ...
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości