FORUM.REDMOTORZ.EU Strona Główna FORUM.REDMOTORZ.EU


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy   KalendarzKalendarz  photoshopPhotoshop
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj    MapaMapa Forumowiczów
Untitled document


Poprzedni temat «» Następny temat
Zewnętrzny filtr oleju w Dnieprze domowym sposobem
Autor Wiadomość
kozichwost 
lokalny watażka


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 1219
Skąd: Ożarów
Wysłany: 1 Październik 2012   Zewnętrzny filtr oleju w Dnieprze domowym sposobem

Wszyscy wiedzą, jak słabo wydajny filtr oleju ma silnik Dniepra. Zakup fabrycznego zestawu na zewnętrzny filtr za kwotę około 900zł wg uważam za rozwiązanie mało racjonalne, zwłaszcza, że zestaw ten wg mnie będzie dużo bardziej czuły na zużycie przedniej podpory niż oryginalne rozwiązanie. Okazuje się, ze można bardzo łatwo przerobić:

1 – naciąłem w przedniej podporze kanał olejowy prowadzący olej z pompy do przedniego czopa wału korbowego i podjechałem z podporą i blokiem do znajomego spawacza aluminium. Poprosiłem o zaspawanie naciętego kanału, oraz zaspawanie jednej części podpory i bloku. Na foto poniżej miejsca spawów (czerwona strzałka nacięty i zaspawany kanał, niebieskie strzałki zaspawane części podpory i bloku)

2 – wróciłem do domu, założyłem chwilowo przednią podporę i nawierciłem wiertłem Ø 6,5mm nowy kanał olejowy w podporze

I w bloku, z czego sam początek kanału w bloku rozwierciłem i nagwintowałem gwintem M14x1,5.
Następnie rozwierciłem wiertłem Ø 6,5mm kanał idący od przedniego czopa wału do czujnika oleju. Samo gniazdo czujnika zostało nagwintowane gwintem M14x1,5.

3 – następnie podjechałem do sklepu z hydrauliką siłową – tam między innymi dorabiają węże do koparek – i zakupiłem 4 komplety takich łączników. Nypel ma z jednej strony gwint M14X1,5 – z drugiej taki jak nakrętka na króćcu.

4 – w sklepie hydraulicznym kupiłem taśmę teflonową do uszczelniania gwintów – tą którą stosuje się zamiast pakuł. Owinąłem nią gwinty na nyplach – te wkręcane w blok – i wkręciłem nyple. Jeśli w czasie eksploatacji takie uszczelnienie okaże się niewystarczające, nyple wkręcę z podkładkami miedzianymi, bądź o-ringami.

5 – wkręciłem drugie części zakupionych łączników

6 – z wałka aluminium dotoczyłem podstawę filtra oleju. Element łączący podstawę filtra z filtrem dotoczony ze stalowego sześciokąta.

7 – następnie nawierciłem i nagwintowałem otwory – oczywiście M14x1,5mm

8 – Wkręciłem pozostałe dwa elementy gwintowane – uszczelnienie oczywiście taśma teflonową.

9 – Kupiłem metr zbrojonego węża do paliwa i oleju, złożyłem wszystko do kupy i przykręciłem filierek oleju. Mniejszego filtra z zaworem zwrotnym nie udało mi się znaleźć.

Zostało jeszcze nawiercić w podstawie filtra otwór na czujnik ciśnienia oliwy. Jak na razie nie nawiercam, bo nie wiem gdzie zamontowany będzie filierek.

Teraz olej zassany przez pompę na początku przepłynie przez zewnętrzny filtr oleju później wróci do silnika, podany zostanie do odśrodkowego filtra, który w silniku zostanie tylko po to, że trudno się jego pozbyć. Z odśrodkowego filtra oliwa popłynie prosto na czopy korbowe.
W tej chwili jestem na etapie usprawniania pompy oleju – niewielkim kosztem da się je poprawić – nie tylko przez szlifowanie korpusu i metalowej przekładki. Jeśli poprawienie pompy przyniesie spodziewane efekty – rozważę montaż chłodnicy oleju – z wyprowadzonym układem smarowania poza korpus silnika to już nie jest skomplikowane.
Filtr oleju zastosowałem z zaworem zwrotnym – żeby silnik po uruchomieniu nie chodził za długo bez smarowania w przypadku, kiedy podczas postoju olej spłynie z układu smarowania.
Testy wiosną 2013.
_________________
CBR XX, 232, 2328, 2350, 2361 - sport, MT16
Ostatnio zmieniony przez Kaz 1 Październik 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
gazia 
Majster


Login SKYPE: arekgazela
Dołączył: 10 Wrz 2009
Posty: 241
Skąd: Łódź
Wysłany: 2 Październik 2012   

Witam, serdecznie, jeżeli nie zamontowałeś jeszcze silnika to mam propozycje, aby w otwory kanałów olejowych wkręcić przelotowe broki. Niestety pasowanie podpory razem z blokiem silnika ma wiele do życzenia i w miejscach łączenia będziesz miał bardzo duże wycieki ( spadki ciśnienia) tym bardziej ,że jest tam olej pod ciśnieniem. Na początku gdy olej jest zimny będzie dobrze ale gdy silnik i olej się rozgrzeje będzie tryskać aż miło.
_____ ______
--------

brok
--------
_____ ______

Nie bez powodu otwór do czujnika oleju ma tak małą średnicę i znajduje się w środkowej części odlewu.
Pozdrawiam Gazia.
 
 
 
TYTUS 11 
mitoman-gaduła


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 441
Skąd: Zgorzelec
Wysłany: 17 Październik 2012   

Jeśli chodzi o pompę.Polecam tulejowanie nowej pompy (lub starej po przeszlifowaniu wałków)
oraz podpory w miejscu gdzie się obraca wałek pompy.Ja tulejowałem tulejkami z fosfor brązu.Efekt-ciśnienie w czasie jazdy 4-5 .Na rozgrzanym silniku na wolnych 2-2.5.Mam zamontowany manometr w miejscu czujnika.Zdjęć niestety nie zrobiłem a nie ma powodu
rozbebeszać silnika:).Oczywiście trzeba dbać o osiowość i zrobić to precyzyjnie.
_________________
Pozdrawiam lewą ręką z nad kierownicy
 
 
kozichwost 
lokalny watażka


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 1219
Skąd: Ożarów
Wysłany: 7 Listopad 2012   

Przyszła pora na pompę. Złożyłem ją do kupy - zamocowałem w imadle, podałem napęd z wiertarki i podałem jej olej. Na zimnym oleju i bez ciśnienia oliwy na wyjściu z pompy są ogromne przecieki przez osie kół zębatych. Poszedłem więc do spawacza - już kolegi po spawaniu bloku i zaspawałem osie

Koniec z przeciekami w tym miejscu.
.
Spawanie wymusiło delikatne skrócenie osi kół zębatych - skróciłem dosłownie o 2mm.
.
Dekielek pompy wyrównałem na magnesówce. Złożyłem pompę do kupy zamocowałem w imadło, podałem napęd z wiertarki i "kręciłem pompą" na sucho kilkanaście sekund - dzięki temu sprawdziłem, czy pompa jest właściwie wykonana - u mnie okazało się, że osie kół zębatych pracują idealnie prostopadle do dekielka pompy:
.
Następnie rozebrałem zawór przelewowy pompy i uszczelniłem gniazdo jego kulki poprzez rozklepanie go przez kulkę - mówiąc prościej wziąłem pobijaka i uderzyłem 3 razy młotkiem w kulkę - oczywiście z siłą w granicach rozsądku, po czym zawór złożyłem.
Zostało jeszcze na płycie traserskiej skasować luz poosiowy kół pompy i będzie gotowa do montażu.
_________________
CBR XX, 232, 2328, 2350, 2361 - sport, MT16
 
 
 
Bąq 
lokalny watażka


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 1328
Skąd: Gdynia
Wysłany: 7 Listopad 2012   

Nie chce się czepiać, ale trochę od dupy strony ;)

Trzebaj było osadzić nowe tuleje kół zębatych, tym bardziej,bo widać ,że ośka jednego trybu jest przytarta. Jak by był tam odpowiedni luz i koła nie wyżłobiły by w korpusie rowków, a powierzchnia pod koła też nie wygląda za ciekawie, to olej by nie szedł tamtędy. A tak nadal ciśnienie będzie Ci spindalać, bo tryby nie dochodzą powierzchnią do korpusu pompy. Olej powinien był być trzymany między zębami, a Tobie uciakał pod koła i wyrobione tulejki. Po zaspawaniu tych otworów o wymianie tulei możesz pomarzyć. Rozwiązanie będzie działać, ale nie będzie to 100% sprawności tej pompy.
 
 
 
gazia 
Majster


Login SKYPE: arekgazela
Dołączył: 10 Wrz 2009
Posty: 241
Skąd: Łódź
Wysłany: 8 Listopad 2012   

Witam, proponuję zrobić mimo wszystko po malutkim otworku np.0,6 w zaspawanych miejscach dzięki temu ośki się nie zatrą.
Pozdrawiam Gazia.
 
 
 
nagar 
lokalny watażka

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Maj 2008
Posty: 1182
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 9 Listopad 2012   

Może lepiej wykonać otwory przelotowe w obudowie w połowie długości otworu na oś tryba lub tuż przy samym zaślepieniu (spawie) Ciśnienie oleju wtedy będzie pracować jak na panewce a olej nie będzie wychodził poza obudowę pompy?


 
 
 
Navaho 

Dołączył: 27 Wrz 2008
Posty: 48
Skąd: Wrocław-Coventry
Wysłany: 13 Listopad 2012   

Dla tych co nie chcą bawić się w wykonanie podpory filtra http://www.garbusy.home.p...roducts_id=1869
i rzeczywiście jakaś śruba przelotowa powinna być chyba wkręcona bezpośrednio w podporę wału.Edit:na drugi dzień od zamówienia kurier przyniósł do domu(dokładnie dzisiaj)
_________________
Navaho
Ostatnio zmieniony przez Navaho 13 Listopad 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jbr 
Wieszcz wodzirej


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 30 Gru 2006
Posty: 1843
Skąd: Płock
Wysłany: 13 Listopad 2012   

Takie mocowanie to świetna sprawa. W moim Moto Guzzi Nuovo Falcone mam podobne. Poniżej patent z netu
http://www.dnepr.at/gerhard/stf04.jpg
http://databikes.com/imgs..._1974_2_lgw.jpg
_________________
http://jbr1974.blogspot.com
 
 
nagar 
lokalny watażka

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Maj 2008
Posty: 1182
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 12 Maj 2013   

Testy stacjonarne filtra zewnętrznego oleju wg pomysłu kozichwost przebiegły pomyślnie silnik się nie zatarł. Dzisiaj będę testował układ na drodze. :mrgreen:
 
 
 
kozichwost 
lokalny watażka


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 1219
Skąd: Ożarów
Wysłany: 12 Maj 2013   

Mój egzemplarz też działa - jak na razie na postoju. Ja na testy drogowe muszę jeszcze kilka dni poczekać. ominąłem odśrodkowy filtr oleju w bardzo prosty sposób
_________________
CBR XX, 232, 2328, 2350, 2361 - sport, MT16
 
 
 
TYTUS 11 
mitoman-gaduła


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 441
Skąd: Zgorzelec
Wysłany: 15 Maj 2013   

To spawanie to półśrodek,zębatki pompy i tak mają luzy.Powycierają wszystko co się da.
Ja poszedłem inną drogą.Wstawiłem tuleje brązowe w otwory pompy i podpory.Przedtem przeszlifowałem wałki zębatek.Ciśnienie na zimnym silniku przy oleju 20w50 na wolnych obrotach 4 atm.W czasie jazdy waha się od 4 do 6 atm.Jeśli olej jest dobrego gatunku,wymieniany w miarę często i pompa daje dobre ciśnienie to wszelkie kombinacje z filtrami moim zdaniem są bezcelowe.Maluchy latały na odśrodkowych filtrach na Selektolu i nic się nie działo.Ale to moje prywatne zdanie. :mrgreen:
_________________
Pozdrawiam lewą ręką z nad kierownicy
 
 
nagar 
lokalny watażka

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Maj 2008
Posty: 1182
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 15 Maj 2013   

Jaki olej używasz syntetyczny pół czy mineralny?
 
 
 
TYTUS 11 
mitoman-gaduła


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 441
Skąd: Zgorzelec
Wysłany: 16 Maj 2013   

Motul 20W50 mineralny
_________________
Pozdrawiam lewą ręką z nad kierownicy
 
 
nagar 
lokalny watażka

Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Maj 2008
Posty: 1182
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 16 Maj 2013   

Przy mineralnym spokojnie da radę odśrodkowy tylko przy czyszczeniu odśrodkowego trzeba wyczyścić też wał. Przy oleju syntetycznym filtr odśrodkowy to co wyłapie to przy większej temperaturze i ciśnieniu z powrotem wypłucze. Takie jest moje zdanie.

[ Dodano: 23 Maj 2013 ]
Filtr zewnętrzny działa :mrgreen: , zrobione pierwsze 100 km: ciśnienie jest, brak opiłków w oleju i zbędnych wycieków.

[ Dodano: 26 Maj 2013 ]
Kolejne 100 km ciśnienie oleju jest, wysztko działa nic się nie zatarło, filtr oleju zdaje egzamin.

[ Dodano: 15 Czerwiec 2013 ]
400 km zrobione filtr oleju wymieniony, silnik zalany Świerzym olejem 10w60 (syntetyk) wszystko działa.

[ Dodano: 19 Czerwiec 2013 ]
To jest korek z magnesem i obcięta puszka z filtra z resztką oleju w którym są opiłki.





[ Dodano: 22 Czerwiec 2013 ]
1000 km od remontu, filtr zewnętrzny działa ciśnienie też jest.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Untitled document